Meziek
Jozef Hollman (1852-1926) waor 'nen aandere bekinde cellist dee internationaal bekind waor en väöl oondersjeidinge heed gekrege.
Carl Smulders (1865-1934) góng wie heer 15 jaor waor nao 't consevatorium vaan Luik en oontwikkelde ziech tot 'ne begaof componis vaan koer-meziek. In 't
jaor 1842 riechde Petrus (Pie) Regout zien eigenste hermenie op, naomelek de "Sociëté des Ouvries Rèunis " en waor de veurläöper vaan de huidige hermenie
Kunst Door Oefening.(KDO). In Wolder waor de Greune en de Blaowe groete concurrente vaanein en in Hier onstoond in 1906 neve de Hermenie vaan Hier
(1851) 'ne nuie hermenie naomelek " Heer Vooruit ". In 1866 woort door Rome verbooje tot vrouwe in 'n koer mochte zinge. 't Is de verdeenste vaan de
Mastreechter Staar (1883), die roond den' iewwisseling 't verbeujt doorbraoke en zellevers 'e gemingd zaankkoer hadde opgeriech. 't Opgeriechde koer
bestoond toen oet 12 vrouweleke en 12 manneleke stumme. De mieste hermenieje en fanfares leide hun eige muzikante zellevers op, zoewie ‘t noe ouch 't geval
is. De Keuninklike Hermenie (1825 de ajdste vaan Nederland) waor den ' ierste dee dao mèt begós, en dat meziek oonderwies greujde oet tot 'ne mezieksjaol,
die in 1860 ruim zeventig lierlinge had. Dee sjaol waor ein vaan de veurläöpers vaan de Stedeleke Mezieksjaol en dao is later weer 't conservatorium vaan oet
oontstande.
Guido van Arezzo.
Mestreechtenere zien altied groete meziek leefhöbbers gewees, zoe woort d’r al in 1106 en 1136 euver de chorale (kèrkzèngers) vaan de Sint Servaos gesjreve.
Die kèrk-zèngers kaome al op jong leeftied in deens vaan 't kapitel, die daan dao intern woorte oonderhawwe, en oonderwies kraoge in latien en zaank. Zie woorte ouch
"Armer Clock Brudere " of " Pianeste " genump umtot zie 't daogeleks broed (panis) kraoge, in de ruimte oonder de kèrk-tore. Umtrint 't jaor 1300 waore in 'ne korte tied
zoegèt wie 25 Chorale verboonde aon de Sint Servaos, uniek in Europa ! Ouch 't Slevrouwe kapittel had Chorale, meh me kós hun koer neet op dezelfde huugde kriege es
wie die vaan de Sint Servaos. De middeliewse theoreticus en meziekpedagoog Guido van Arezzo maakde veur 't iers blaadmeziek. Heer naom d'n 'ierste lettergreep vaan de
zes regels vaan de hymne. En daan eder lèttergreep, edere kier 'n toentrap hoeger. Dat stelsel woort solmisatie genump en is veural op ‘t vocaal geriech. Oersprunkelek
woorte alle kèrkzaank à capella gezónge, meh ouch in Mestreech raakde me al snel vertrouwd mèt 't örgel. Oersprunkelek mèt e klein instremintsje, boebij me mèt den’
eine hand 't klein klavierke bespäölde, en oonderwijl me mèt de aandere hand de blaosbalg bedeende. Al in 1282 spraok me vaan 'ne vaste örganist in de Slevrouwe kèrk
en ouch in de Servaos kèrk woort in 1305 gesproke euver 'n örgel mèt 'ne vaste örganist. Mèt Antoon Adam en Jan van Elen had Mestreech in de vieftiende en zestiende
iew drei generaties örgelbouwers, die örgel höbbe geplaots in de kèrke vaan Luik, Antwerpe en in de Domkèrk vaan Utrecht. Sommege berópe, zoe wie die vaan muzikante,
vele in väöl steije boete den' ambachs- organisaties en dat is zjus ein vaan de reie boerum in Mestreech zoe wienig dao euver bekind is. In 1604 kraog Mestreech 'ne nuie
stads-trompötter in de persoen vaan Gilis Troest. Nog miejer meziek daan de oorwèrreke in de torens, maakde de beijaarde (carillons) die venaof 1550 in Mestreech
woorte aongebrach.'t Kappittel vaan Sint Servaos leep hei mèt veurop en bestèlde in 1557 bij Herman van Trier oet Aoke 'n nui klókkespeul.
Ouch de Slevrouwekèrk kraog 'ne beijaard zjus wie de Lakehal. Wie al die klokke loejde, moot dat 'n mechtege indrök höbbe gemaak
in de stad, boe 't lewej vaan de lui en 't verkier, väöl minder waor es allewijl. De trompöt vaan de stads-umroper en de meziek vaan de
straotzèngers, waore straote weier te hure en te zien. E paar vaan die muzikante bleve of gónge in Mestreech woene zoewie de
tromsléger Jean Triber dee in 1469 vaanoet Rijsel kaom. Ouch 'ne hoorn-blozer naomelek Jan Haerdvoust (1550) oet Borghare en
Johan Sesthuis (1458) 'ne fluit-speuler, waore in deenst bij de magistraat. In de Herberge waore ‘t Leonard Puetzenouw (1476) en
Peter Quintsleger, die op luit en gitaar späölde en bekind waore in Mestreech. De magistraat had musikante in deens en sjinkde de
instreminte op koste vaan de stad, zoetot die e sjoen stökske meziek kóste make en speule es 'ne belangrieke persoen de stad kaom
bezeuke. In de negentiende iew waore in Mestreech twie soorte muzikante naomelek de toesblievers en muzikante die de stad verleten
en die örgens aanders perbeerde carriëre te make. Eine vaan die muzikante dee boete Mestreech bekind waor , waor Alexander Batta
(1816-1902) de bekindste oet 'ne groete muzikaole femilie.
Alexander Batta
1816-1902.
Joseph Holman
1852-1926.
André Rieu.